Quentin Clemens

Redacteur
Quentin Clemens

Quentin Clemens

Redacteur
Review: The Watchers (blu-ray)
  • 0
  • 0
Midden 2024 deden trailers de ronde voor een nieuw horrorverhaal in de reeds indrukwekkende horrorline-up van 2024. Een mistig bos in Ierland. Een cello naar de compositie van Camille Saint-Saëns. Dakota Fanning. Een titel als The Watchers. Een Shyamalan aan het stuur? Meer dan genoeg om interesse op te wekken. Voor iedereen die deze film in de bioscoopzalen heeft gemist, is hij nu beschikbaar via streaming en fysieke release.
Review: Phoenix Springs
  • 0
  • 0
Point-and-click adventuregames zijn een van de oudste genres in het medium. Veertig jaar na de hoogtijdagen van Sierra en LucasArts is het veld natuurlijk veranderd: het adventuregenre heeft een grotere focus op verhaal, stijl en de hedendaagse consument heeft een hekel aan het moeten strekken van de logica om verder te geraken in hun spel. Maar met de jaren is nog een belangrijke verandering in het gaminglandschap gekomen: het openbloeien van het medium als een kunstvorm, en verder een canvas voor zowel reflectie als absurde experimentatie.
Review: Miséricorde
  • 0
  • 0
Een man sluipt het bos in. Een man volgt op de voet. Afgeschermd door de bomen, de bladeren en hun schaduw, maakt het niemand daarbuiten uit wat er tussen hen omgaat. Vouwen ze hun mouwen op voor een vechtpartij of trekken ze hun broek neer voor een vluggertje? Die fijne lijn, tussen seks en geweld, tussen haat en verlangen, zoekt Miséricorde op.
Review: Neva
  • 0
  • 4
In 2016 kwam een van de meest geanticipeerde games van de achtste gamegeneratie eindelijk uit: Team Ico, die met Shadow of the Colossus het argument van games als een kunstvorm vergemakkelijkten, brachten The Last Guardian uit, een avontuur over een jongen en het gigantische hond-draak-vogel-beest dat hij zijn beste vriend zou noemen. The Last Guardian ging niet om zwaard- (of stok-)gevechten of moeilijke blokpuzzels, maar had aan het hart één punt: het leren kennen van dit magnifiek beest. Trico's AI was complexer dan ooit gezien was in de industrie, het was zelfs een veelvoorkomend kritiekpunt dat hij maar niet deed wat de speler van hem wou - zo eigenzinnig was hij. Maar door die eigenzinnigheid, en het feit dat elk van de speler zijn acties op de ene manier of de andere te maken had met het gedrag van Trico, was het onmogelijk het einde van die game te zien zonder een uniek verwantschap te voelen met deze viervoeter (of tweevleugeler?) van nullen en enen.
Review: Master Detective Archives: RAIN CODE Plus
  • 0
  • 2
In 2017 rondde Spike Chunsoft de populaire gameserie Danganronpa af met de controversiële Danganronpa V3: Killing Harmony. Daarin zwoeren de overlevende protagonisten om een einde te maken aan Danganronpa. Dit was zowel een intentieverklaring van de ontwikkelaar, als een verkenning van wat het betekent voor een serie om eindeloos te worden uitgebuit. Het uitbrengen van een andere hoofdgame in de Danganronpa-serie zou dat hele spel bijna betekenisloos maken. Het siert de studio dat ze zoals beloofd hun bedrijfsmascotte, de moordlustige teddybeer Monokuma, nooit meer in hebben gezet. Maar dat laat wel een gat in de markt over voor een andere gekke en gewelddadige adventure game dat rond moordmysteries draait.
Avontuur van klei The Midnight Walk aangekondigd, ondersteunt VR
  • 0
  • 0
De ontwikkelaars achter action-adventuregames Fe en Lost in Random onthulden op State of Play een nieuw duister fantasieavontuur dat volledig gemaakt is met klei in de stopmotionstijl. Het gaat om The Midnight Walk, waarin het spelerspersonage met zijn vriend Potboy de verontrustende wezens en starende ogen, volledig in klei gemodelleerd, onder ogen moeten komen.

Het zal in firstperson te doen zijn, en daar wordt extra van gebruik gemaakt, want The Midnight Walk kan ook in VR gespeeld worden. Zo komt het spel ergens in 2025 uit op zowel de PlayStation 5 en de pc, en PSVR2 alsook devices voor de pc zullen onmiddellijk ondersteuning genieten.

Voor nieuwsgizerige zieltjes deed ontwikkelaar Moonhood hun kleimodelleerwerk al wat uit de doeken op de PlayStation blog.

Gehele personeel Annapurna Interactive vertrekt
  • 0
  • 0
Een rapport van Bloomberg onthult dat alle personeelsleden van Annapurna Interactive, het games-segment van de Annapurna-organisatie, tegelijk ontslag namen na een geschil tussen het hoofd van de gamedivisie (Nathan Gary) en die van de algemene CEO (Megan Ellison). Na eerdere rapporten van een negatieve werkcultuur, stapten de dertig werknemers van Annapurna Interactive op bij deze laatste druppel.

Annapurna Interactive staat gekend als een geliefde uitgever van innovatieve en verhalende indiegames zoals de moderne klassiekers Outer Wilds, Kentucky Route Zero, Neon White, Stray en ook minder gekende pareltjes en interactieve experimenten zoals de recentere Lorelai and the Laser Eyes en Flock. De uitgever breidde steeds verder uit naar grotere titels, met in de planning ook games onder een grote IP zoals Silent Hill en Control.

De werknemers stellen dat dit...
Review: Alien: Romulus
  • 0
  • 9
In de oudheid deed het verhaal de ronde van twee tweelingbroers Remus en Romulus. Bekend om het feit dat ze werden gezoogd door een wolvin in een verlaten grot, zou een van hen, Romulus, de stad Rome stichten. Maar om zijn visie van de perfecte samenleving te realiseren, moest de andere, Remus, uitgeschakeld worden. Duizenden jaren later betreedt een team van zwerver-ruimtevaarders een ruimteschip dat bestaat uit twee helften: Remus en Romulus. Onder hen zijn Rain, een vrouw die hunkert naar een beter leven in het zonlicht, en Andy, haar 'broer' van synthetische oorsprong. Hoewel Andy zich volledig lijkt te wijden aan het ondersteunen van zijn zus, kan een buitenaards organisme dat op het schip rondsluipt, het paar tot nieuwe uitersten van wanhoop en zelfbehoud dwingen.
Review: MaXXXine
  • 0
  • 0
Denk je bij Hollywood aan glitz & glamour, of aan rugsteken, seksuele objectificatie en onnodig geweld? Het is maar hoe je het bekijkt. Maxine Minx is alleszins vastberaden er een ster te worden, koste wat het kost. Zij heeft al eerder bloed vergoten ... maar zij is lang niet de enige in Tinseltown.
Review: Lorelei and the Laser Eyes
  • 0
  • 0
Een beruchte filmmaker. Een luxehotel in een Italiaans woud. Een vrouw die 's nachts haar zonnebril ophoudt. Bloedsporen en kunstinstallaties. Deuren die zich enkel openen bij het ontcijferen van gecodeerde berichten. In het noir-mysterie Lorelei and the Laser Eyes druipt de kunst (soms letterlijk) van de muren, maar is elk kunstwerk een puzzelstukje in een wandtapijt van mysteries. Doe wat de filmmaker van je verwacht, en misschien onthult het hotel wel een paar van zijn geheimen.
Filmreview: Longlegs
  • 1
  • 4
Elke maand weer eentje. De moord-zelfmoord van een gezin door hun vader. En een briefje vol vreemde tekens met als enig leesbaar woord "Longlegs". De FBI geraakt er maar niet aan uit. Kan begenadigde agente Lee Harker het web ontrafelen voor het te laat is?

Regisseur Osgood "Oz" Perkins ken je ofwel als de zoon van horroricoon Anthony Perkins (die Norman Bates vertolkte in Alfred Hitchcock's Psycho), ofwel van zijn oeuvre aan minder bekeken horrorfilms zoals The Blackcoat's Daughter, I Am The Pretty Thing That Lives In The House en Gretel & Hansel. Mensen die de eerste twee van deze films al gezien hebben, weten al dat ze zich met Oz aan een tragere, atmosferische prent kunnen verwachten. Toch heeft Longlegs in tegenstelling tot die films al een zekere hype opgebouwd. Aan de ene kant is er de rolverdeling - met populaire Scream Queen Maika Monroe in de hoofdrol en hit-or-miss-topacteur Nicolas Cage als antagonist - maar ook de marketing voor Longlegs heeft het in de...
Preview: Dragon Quest III HD-2D Remake
  • 2
  • 1
Ter anticipatie van Dragon Quest XII die waarschijnlijk nog even op zich laat wachten, komt Square Enix met deze remake van Dragon Quest III op de proppen. Het gaat om een HD-2D Remake (denk aan de Live A Live-remake) van een reeds 36-jaar oude game, dus wordt de vraag of een visuele revisie genoeg zal zijn om deze remake een vers gevoel te geven.
Review: Elden Ring: Shadow of the Erdtree
  • 0
  • 4
Meer dan twee jaar geleden bracht Hidetaka Miyazaki, de beruchte ontwikkelaar achter Demon's Souls, Dark Souls, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice, de massieve actie-RPG Elden Ring op het toneel. Met behulp van schrijver George R. R. Martin bracht zijn team bij FromSoftware de wereld van The Lands Between tot leven. De fusie van klassieke Souls-elementen met een open world-formule kon niet geslaagder. Zo bracht Elden Ring zowel diehard Souls-fans als schuchtere nieuwelingen samen in een avontuur waarin spelers enorme oppervlakten schaalden, tegen forse goden de strijd aangingen en de geheimen van mysterieuze uniekelingen ontsluimerden in de hoop Elden Lord te kunnen worden.
Review: Hauntii
  • 0
  • 2
De dood is een deel van het leven. Zij het de pijn waar we mee achterblijven nadat een geliefde de laatste adem uitblaast, of het onvermijdelijke moment waarop wijzelf door de zijden sluier zullen stappen. Wat er te beleven valt na onze stappen naar het witte licht, kan niemand ons vertellen. Maar Moonloop, de ontwikkelaars achter Hauntii, delen graag hoe zij de volgende stap in ons bestaan zien. Na hun sprookje tot zijn rakende conclusie te spelen, kan ik enkel het volgende zeggen. Als het hiernamaals lijkt op de wondere wereld van Hauntii, dan is er geen reden meer om nog met angst door het leven te gaan.

Al sinds de preview die ik op gamescom van vorig jaar heb mogen spelen, spookt Hauntii in mijn achterhoofd rond. Dat kan ook moeilijk anders als zelfs een halfuur durende demo mij in tranen kon doen uitbarsten. Sindsdien werd mijn grootste vraag: hoe in hemelsnaam zal de volledige game mijn...
Review: Indika
  • 1
  • 3
Verhalen die kritiek werpen op de katholieke kerk of zelfs op het religieus fanatisme zelf, zijn allang geen unicum meer. Zelfs in de game-industrie is het al decennia lang passé om nog een Paus, of God zelve, als hoofdantagonist in te stellen. Toch positioneert Indika, een adventuregame over een Russisch-Orthodoxe non die met de duivel praat, zich als een transgressief stuk satire.
Review: Anomaly Collapse
  • 0
  • 1
Roguelikes (of hun zusje met meer permanente upgrades: roguelites) zijn de laatste jaren een comeback aan het maken, maar het is niet altijd makkelijk om uit te dokteren welke je tijd waard zijn, en welke niet meer dan één run van je tijd verdienen. Zo ook met Anomaly Collapse, een roguelite-RPG waar je met pluizige personages strategische gevechten aangaat in een stad waar monsters en natuuranomalieën wijdverspreid zijn.
Filmreview: Cat Person
  • 0
  • 2
Met een Margaret Atwood-quote zet Cat Person de toon van de film: ”Mannen zijn bang dat vrouwen ze uit zullen lachen. Vrouwen zijn bang dat mannen ze zullen vermoorden.” De film positioneert zich zo onmiddellijk onder hetzelfde "Me Too"-subgenre als recente hits Promising Young Woman (2020, geregisseerd door Emerald Fennell), She Said (2022, geregisseerd door Maria Shrader) en Women Talking (2022, geregisseerd door Sarah Polley), maar ook de thrillers Barbarian (2022, geregisseerd door Zach Cregger) en Fresh (2022, geregisseerd door Mimi Cave). Elk zijn dit sociaal commentaarfilms die de randjes tussen satire en thriller opzoeken, en specifiek een perspectief willen belichten over de machtsimbalans tussen mannen en vrouwen. Cat Person voegt een paar extra sappige elementen toe, zoals het effect op de dynamiek van een onnegeerbare leeftijdskloof en de complicaties van het daten met gebruik van sociale media.
Lorelai and the Laser Eyes krijgt nieuwe trailer en lanceringsdatum
  • 0
  • 0
De ontwikkelaars van interactief pop-muziekalbum Sayonara Wild Hearts, Simogo, kondigden vorig jaar aan dat ze in samenwerking met arthouse-uitgever Annapurna Interactive de puzzelgame Lorelai and the Laser Eyes zouden ontwikkelen. Tot voor kort was nog weinig geweten over deze titel behalve zijn stijlvolle en gesofisticeerde noir-esthetiek.

Nu is een meer uitgebreide trailer met gameplay en een releasedate vrijgegeven. De trailer toont de verkenning van een zwart-wit landhuis in de barokstijl, een confrontatie met een vrouw met roze laserogen, en een pak abstracte omgevingspuzzels. Alles rond Lorelai suggereert dat er meer onder de oppervlakte schuilt, maar om dit mysterie van zijn zijden sluiers te ontdoen, zullen we de gangen van het landhuis zelf moeten bewandelen. Dat zal vanaf 16 mei kunnen, en dat op de pc of op de Nintendo Switch.

Darkest Dungeon II krijgt PlayStation-versies en gratis "Kingdoms"-modus
  • 0
  • 0
Red Hook Studios bracht in 2023 officieel hun vervolg op hun baanbrekende dungeoncrawler-RPG uit op de pc na twee jaar in Early Access. Dit vervolg is volgens de BeyondGaming-review meer gestroomlijnd, maar daarom zeker niet minder uitdagend dan het origineel. Net als het origineel, komt het vervolg nu ook naar PlayStation-platforms opgedraven. Zo komt dit duister roguelite-avontuur op 15 juli uit voor de PlayStation 4 en 5. Diens DLC The Binding Blade kan vanaf dan ook apart, of in bundel, aangekocht worden op de PlayStation-platforms.

Hiernaast kondigt de ontwikkelaar ook aan dat een nieuwe modus dit jaar nog aan het spel toegevoegd zal worden op alle platforms. De uitbreiding, genaamd "Kingdoms" zal ergens in 2024 beschikbaar worden als een gratis update. Dit stuk content zal tijdsmanagement toevoegen aan het spel zijn vele stresserende factoren; zo zal de speler in een trekkarrace tegen de klok...
Review: Valiant Hearts: Coming Home
  • 0
  • 1
In geschiedenislesjes in game-formaat heeft Ubisoft wel ervaring: voor velen is dat ook exact wat de vroege Assassin's Creed-games waren. In de Valiant Hearts-gamereeks zet Ubisoft opzettelijk in op deze educationele kant. Net als zijn voorganger belicht Valiant Hearts: Coming Home de gruwelijkheden én de heldhaftigheden die plaatsvonden tijdens de Grote Oorlog.
Terug
Bovenaan